Algemeen

Caroline van der Plas steekt boeren hart onder de riem
KI Service Twente viert 20-jarig jubileum

REUTUM - Met een groot feest in zaal Bays in Reutum vierde KI Service Twente, een dienstverlenend bedrijf in de melkveehouderijsector, afgelopen weekeinde haar 20-jarig jubileum. Meer dan 400 aanwezige klanten en leveranciers van het bedrijf werden er verrast door een bezoek van Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging die de boeren een hart onder de riem stak.

Caroline van der Plas speelde min of meer een thuiswedstrijd in Reutum. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 stemden in de gemeente Tubbergen 6,5% van de stemmers op de BBB, wat omgerekend naar de landelijke politiek tien Kamerzetels zou hebben betekend.

‘Burgers zijn niet tegen boeren’

Van der Plas vertelde enkele anekdotes uit de Haagse politiek, maar benadrukte tevens de sociale binding die het platteland kenmerkt. Dit werd ook bewezen door de massale opkomst voor dit jubileumfeest van een regionaal bedrijf. Het beste deel van haar boodschap voor de aanwezige melkveehouders was, dat ze zag dat er langzaam maar zeker een kentering plaatsvond in de manier van denken in Den Haag over landbouw en het platteland in het algemeen. Het effect van een partij in de Tweede Kamer met slechts één zetel, die continu de feiten over de landbouw onder de aandacht brengt in de plenaire zaal en in de debatten, waar kennis op dat vlak tot voor de verkiezingen nauwelijks aanwezig was, dan wel geen aandacht kreeg. Inmiddels ontvangt ze ook regelmatig positieve berichten van mensen uit stedelijke gebieden. “Burgers zijn niet tegen boeren, laat u dat niet wijsmaken”, aldus Van der Plas.

Begonnen tijdens MKZ-crisis

KI Service Twente is een bedrijf dat diensten levert omtrent de vruchtbaarheid bij koeien. Kerntaak is het insemineren van tochtige koeien, zodat die negen maanden later een kalf ter wereld brengen. Daarnaast is het scannen van koeien een belangrijke service. Daarbij wordt tijdens een bedrijfsbezoek met een mobiele scanner een echo gemaakt waarop te zien is of een koe drachtig is of niet. De start van KI Service Twente was op 1 september 2001. De Nederlandse melkveehouderij had net een Mond-en-Klauwzeeruitbraak doorstaan, waarbij veel bedrijven hun veestapels door ruiming verloren zagen gaan; een verschrikkelijke en onzekere tijd. Kunstmatige inseminatie was in die tijd niet mogelijk doordat bedrijfsbezoeken verboden waren. Bij de grote landelijke KI-organisatie vond derhalve een grote reorganisatie plaats waarbij veel inseminatoren hun baan dreigden te verliezen. De betere inseminatoren, degenen met goede bevruchtingsresultaten die goed om konden gaan met veehouders en

daarom veel vertrouwen hadden, wachtten die reorganisatie niet af en startten hun eigen KI-organisaties. KI Service Twente begon met vier inseminatoren. Inmiddels werken er elf mensen voor het bedrijf dat zich richt op melkveehouders in de regio Twente. De werkzaamheden zijn inmiddels uitgebreid met de verkoop van stierensperma aan boeren die zelf hun koeien insemineren of dat door een andere organisatie laten doen en met het inzetten van embryo’s door een gespecialiseerde medewerker.

Honden hebben een baas, mensen niet

Als eigenaar Marcel Bokdam gevraagd wordt naar het succes van zijn bedrijf is het eerste dat hij zegt: “We zijn hier allemaal gelijk. Er is geen baas. Honden hebben een baas, mensen niet.” De medewerkers vormen een hecht team, voelen zich betrokken bij het bedrijf en krijgen de vrijheid om te doen waar ze goed in zijn. Daarnaast denkt Marcel dat het succes te danken is aan de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid van het bedrijf in combinatie met het hanteren van korte lijnen. Dat geldt zowel voor de platte organisatie, waardoor vragen en wensen van veehouders meteen beantwoord en vervuld kunnen worden, als voor de logistiek. Door de regionale opzet zijn de afstanden kort en vestigingslocatie Reutum ligt centraal in het gebied. Leveren van producten op dezelfde dag is normaal gesproken dan ook geen enkel probleem. “Je ziet het ook aan de onrust bij grote melk- en voederfabrikanten”,  vervolgt Marcel. “Boeren stappen dan toch over op een leverancier die veel meer betrokken is bij de klant.” De toekomst ziet Marcel, ondanks dat er boeren zullen stoppen, rooskleurig tegemoet: “We zijn vooral de afgelopen twee jaar hard gegroeid.”