Algemeen

Manderveense aardbei drive-in is schot in de roos

MANDERVEEN - Auto’s reden afgelopen weekeinde af en aan bij de Manderveense Aardbei. Daar werd zaterdag namelijk de aardbei drive-in geopend. Bedrijfseigenaar Hardrik Hendriksen kwam op het idee nadat horecabedrijven vanwege coronamaatregelen hun deuren moesten sluiten. Op veilige afstand kunnen bezoekers de route volgen om vervolgens te genieten van hun bestelde aardbeien smoothie, wafels of ijsjes. De aardbei drive-in blijkt gelijk het eerste weekeinde al een schot in de roos te zijn. Hendriksen heeft daarom besloten om er ook na coronatijd mee door te gaan.

De aardbeien, met of zonder slagroom, komen nog zo’n drie weken uit de kas van een collega teler. Naar verwachting zijn dan de Manderveense aardbeien klaar om geplukt en verwerkt te worden.
 
200.000 Bakjes aardbeien
De maatregel voor het sluiten van de horeca die premier Rutte zondag 15 maart bekend maakte, sloeg bij Hardrik Hendriksen in als een bom. “Geen horeca en geen zelfpluk mogelijkheden. Wat moeten we straks met 200.000 bakjes aardbeien? Die vraag hield me bezig”,  vertelt Hendriksen. “In gedachten liep ik over het terrein van de Manderveense Aardbei. Ineens kwam ik op het idee om een aardbei drive te beginnen. Als we alle regels naleven, waaronder de anderhalve meter afstand, moest dat te doen zijn. Ik heb tien jaar gewerkt in de weg- en waterbouw en regelde gelijk een kraan en puin om het pad langs de schuur te verharden. Tevens zaagde ik een stuk uit de gevel waar het bestelloket moest komen.” De route loopt vervolgens links om de schuur door naar het overdekte terras waar de bestellingen vanaf een lange tafel worden afgegeven. De buren werden gevraagd om de drive-in te testen. Hendriksen: “Zo konden we gelijk bekijken waar we de medewerkers het best en veiligst konden plaatsen. Het verliep vlekkeloos en vandaag gaan we voor het eerst open.” 
 
Origineel en creatief
Hoeveel animo er voor de aardbei drive-in zou zijn, was giswerk. Zekerheidshalve zorgde Hendriksen voor voldoende voorraad. “We kochten duizend wafels in en ook nog eens duizend kinderwafels”,  informeert hij. “De kinderwafels hebben we nieuw in ons assortiment om het voor hen ook aantrekkelijk te maken. Alle gerechten worden vers klaargemaakt in onze eigen keuken. Van aardbeien smoothies en wafels tot ijsjes, jam en sauzen.” Op een grote schep worden de lekkernijen aangereikt door het raamportier van de auto’s. Er wordt zoveel mogelijk contactloos betaald middels een pinapparaat dat aan een lange lat bevestig is.  Marian uit Weerselo komt met haar dochter uit Weerselo voor een wafel met aardbeien en slagroom. “Heerlijk, wat er allemaal op de menukaart staat”,  zegt ze. “En wat een geweldig idee om dit te doen, heel origineel. Ik weet wel zeker dat we terugkomen om de andere lekkere dingen te proeven.” Ook Jivar Misahian, eigenaar van bistro de Kruidentuin in Geesteren wacht op zijn wafel en verse aardbeien. “Je wilt je collega-ondernemers toch steunen”, laat hij weten. “Het is goed om te zien hoe creatief ondernemers worden in tijden van nood.”
 
Aardbei drive-in blijft ook na corona
Zodra de zomerkoninkjes rijp zijn, helpt het horecapersoneel mee met plukken. En wanneer de horeca weer open kan, gaat ook de aardbei drive-in gewoon door. Wel wordt de route verlegd. “Als de terrassen vol zitten kunnen er natuurlijk geen auto’s meer tussendoor rijden”,  legt de eigenaar uit. “Daarom plaatsen we straks aan het begin van de route een praatpaal waar mensen hun bestellingen door kunnen geven. Het huidige bestelloket krijgt dan de functie van afhaalloket. En waar de route nu linksaf richting het terras leidt, verleggen we deze naar rechts waar we een pad aanleggen dat weer uitkomt op de openbare weg. Met de aardbei drive-in begonnen we als noodvoorziening maar  we zien het nu als een unieke toevoeging aan ons bedrijf.” 
 
Meer informatie is te vinden op de website: www.demanderveenseaardbei.nl.