Algemeen

Slager Wim Oosterik is al vijftien jaar dorpsslager in hart en nieren

TUBBERGEN – Hij heeft naar eigen zeggen een prachtig vak. Wim Oosterik (62), eigenaar van Slagerij Wim in Tubbergen geniet nog elke dag van zijn werk. De slagerij viert dit jaar het 15-jarige bestaan. In al die jaren bouwde de zaak een vaste klantenkring op. Vanwege de eerlijke, ambachtelijk bereide producten en de sociale  benadering van Wim en zijn team verzuchten toeristen in de winkel regelmatig; hadden we bij ons maar zo’n dorpsslager. 

Het markante winkelpand is met het betonnen varken voor de ingang niet te missen. Voor Wim Oosterik is het zelfs het bijna zijn tweede thuis. Ruim 26 jaar is hij er dagelijks te vinden. Want voor de overname van de slagerij in 2005, werkte Oosterik er al elf jaar als chef slager en bedrijfsleider voor de vorige eigenaar.

 

Alleen vlees uit eigen regio

In de keuken van Slagerij Wim worden alle producten en gerechten zelf en op een ambachtelijke manier bereid. Kwaliteit gaat er al jaren boven kwantiteit. Daarom verwerkt Oosterik alleen het beste vlees van koeien en varkens uit de eigen regio. “Rundvlees komt bijvoorbeeld uitsluitend van het ras Blonde Aquitaine”,  legt hij uit. “De koeien daarvan tussen de drie en vier jaar oud leveren het lekkerste vlees. Deze koeien maar ook varkens krijg ik in z’n geheel binnen. Zelf snijd ik daar de producten van. Dit betekent wel dat ik bijvoorbeeld zo’n zeven kilo ossenhaas per koe per week kan maken. Klanten weten dit en komen op tijd om biefstuk te bestellen. Op is op want ik denk er niet over om mijn vlees ergens anders vandaan te halen. Alleen de beste kwaliteit is goed genoeg.” Dat geldt ook voor overige gerechten zoals hachee en stamppot. Alles wordt vers gemaakt in de eigen keuken. “Zonder toegevoegde smaakversterkers en conserveermiddelen”,  benadrukt Oosterik. “Die zijn ook niet nodig. Na pasteurisatie vacumeren we het vlees zodat het langer vers blijft.”

 

Typisch slager Wim

Gedurende de jaren dat Oosterik zijn vak uitoefent, is er heel wat veranderd. “Allereerst de intrede van vleesvervangers en hypo allergene producten”, licht hij toe. “Daarnaast zijn de grote stukken rundvlees, het stoofvlees wat vroeger veel werd verkocht, meer naar de achtergrond verdwenen”,  vertelt de slager. “We leven in een snelle maatschappij waarin mensen minder tijd hebben om te koken. Het snelle vlees heeft daarom in de loop der jaren enorm aan populariteit gewonnen. Als slagerij zijn wij uiteraard in deze kentering meegegaan. Het 10-minutenvlees is momenteel een van onze specialiteiten.” De vitrine van de slager ligt vol met smakelijke, uiteenlopende vleesproducten die in een handomdraai op tafel staan. Een aantal ervan zijn ‘typisch Slager Wim’. “De Cordon Bleu op z’n Tubbigs, de Twente Steak en de Mozzarella Steak”,  somt Oosterik er een aantal op. “Klanten komen er speciaal voor naar de winkel. Ook toeristen vinden het prachtig om een typisch streekproduct te proberen. We maken vaak en een praatje met hen waarna ze besluiten: ‘hadden we bij ons maar zo’n dorpsslager’. Dat maakt me natuurlijk enorm trots. Er zijn steeds minder ambachtelijke slagerijen. Dat wij in Tubbergen dit jaar al vijftien jaar elke dag weer klanten mogen blij maken met een lekker stukje vlees zie ik als een voorrecht.”

 

Gourmetten in coronatijd

Evenals andere winkels heeft ook Slagerij Wim de invloed van het coronavirus gevoeld. Hij vervolgt: “Gelijk na de persconferentie vorige week dinsdag stond de telefoon roodgloeiend. Alle buffetten die stonden gepland werden afgezegd vanwege de aangescherpte maatregelen. De catering ,die een wezenlijk onderdeel vormt binnen de slagerij, ligt sindsdien compleet stil. Anderzijds draait de winkel heel goed. Wat wel opvalt is dat het koopgedrag van onze klanten in coronatijd is veranderd. Klanten komen minder vaak naar de winkel maar kopen meer vlees in één keer. Tevens merken we dat mensen meer tijd en aandacht besteden aan het eten thuis. Dat mag allemaal iets luxer en uitgebreider nu de gezelligheid thuis wordt opgezocht. Daar spelen we op in met onze goed gevulde gourmetschotels en hapjespannen waar de laatste maanden veel meer vraag naar is. Een ander aspect is de thuisbezorging. Met name ouderen zijn terughoudend als het op winkelbezoek aankomt. Voor ons is het geen probleem, dan bezorgen wij de bestelling aan huis. Dat wordt enorm gewaardeerd. En wij zijn onze klanten dankbaar. Zelfs in coronatijd blijven ze ons trouw, in de winkel èn aan de voordeur.”