Sport & Vrije tijd

Glansrijke finish voor 18e Historische Motordemo Tubbergen

TUBBERGEN - Achter de achttiende Historische Motordemo kan een grote krul worden gezet. Het jaarlijkse motorsportevenement maakte tweede pinksterdag volgens goed gebruik van Tubbergen een spectaculair motordorp. In elk geval langs de TST Montage Ring, waar ruim 4000 bezoekers genoten van een grote diversiteit aan motoren in verschillende klasses. Het debuut van het pauzeprogramma was eveneens een groot succes. Dit krijgt volgend jaar een vervolg.

Foto: Ben Haarhuis
Foto: Ben Haarhuis

115 Rijders met motoren uit verschillende periodes verschenen aan de start van de Historische Motordemo Tubbergen. Zij reden verdeeld over verschillende klasses: 50cc-80cc-125 / 250c c/ 350cc /500cc-750cc / zijspan/ youngtimers en special klasse. Voor zowel de zijspan- al de youngtimerklasse was het maximale aantal inschrijvingen bereikt.

Alleen maar genieten

Hoewel de weersvoorspellingen regen beloofden in de middaguren, kreeg de Historische Motordemo Tubbergen wederom de zon cadeau. Het zogeheten ‘Kolenbranderweer’ liet het ook deze 18e editie niet afweten. Ook de deelnemende rijders en de ruim 4.000 bezoekers kunnen terugkijken op een fantastische dag. De organiserende Historische Motorstichting Tubbergen (HMT) is dan ook uitermate tevreden over de geslaagde editie. 

“Perfect”, is de conclusie van voorzitter Theo Oude Luttikhuis halverwege de middag. “We begonnen met een minuut stilte vanwege het ongeval in Hengelo (Gelderland), waarbij twee zijspancoureurs om het leven kwamen. De dag verloopt verder probleemloos. Het blijft geweldig om dit evenement met zo’n enthousiaste groep te organiseren. Dan kan ik alleen maar genieten. We kregen zoveel enthousiaste reacties. Op de demo’s en ook op het nieuwe pauzeprogramma.”

Jong talent

De invulling hiervan was in handen van onder meer nationaal kampioen Edwald Oude Huikink uit Hengelo De coureur kwam jaren geleden op het circuit in Assen ten val en liep daarbij een dwarslaesie op. Na een intensieve revalidatie reed hij op een aangepaste motor over het circuit. De Historische Motordemo in Tubbergen was zijn eerste demo. Drie lokale coureurs die rijden in de zomeravondcompetitie gaven een show weg op hun superbikes. Ondanks zijn stuurmanskunsten en ervaring ging één van de rijders onverhoopt onderuit. “Gelukkig zonder ernstige gevolgen. Het gebeurde achter op het circuit waar geen publiek stond”, licht Oude Luttikhuis toe. “Met zijn talent imponeerde ook de 13-jarige Dylan Engbers het publiek. Hij schitterde nog een tweede keer op de TST Montage Ring tijdens het afsluitende defilé.

Lucky Strike Combinatie op ‘schoolreis’ naar Tubbergen

De demo van de Lucky Strike combinatie , ooit de zijspan van meervoudig wereldkampioenen Egbert Streuer en Bernard Schnieders- wordt deze middag ook met veel interesse gevolgd. Jan van Norel bestuurde de legendarische machine van de huidige eigenaar Cor Veldhoen uit Oldebroek. Oude Luttikhuis: “Hoe krijg je het voor elkaar om ze in Tubbergen te krijgen?, vroegen veel mensen. We zijn inderdaad blij dat het gelukt is. Deze toevoeging onderstreept de motorsporthistorie van Tubbergen.”

Cor Veldhoen kocht de wereldberoemde zijspan tien jaar geleden. “Hij stond ergens op een schuurzolder”, vertelt de eigenaar. “Met een vriendenteam knapten we de Lucky Strike op. We plaatsten er een nieuw motorblok in en spoten ‘m in de originele rood/witte kleuren. Tegenwoordig rijden we er zo’n drie demo’s per jaar mee. Waarom? Om liefhebbers te laten proeven van de historie en nostalgie van de zijspan. Maar ook voor onszelf hoor. Voor ons voelt een dag als vandaag in Tubbergen als een schoolreisje. Het weer, de sfeer, de organisatie; alles is goed voor elkaar.”

Jeugdsentiment

Van de motorische parels van weleer tot gestroomlijnde youngtimers nemen tweede pinksterdag het Tubbergse circuit in beslag.

Bij veel toeschouwers riepen ze tevens herinneringen op aan hun eigen motoravonturen. “Als klein jochie ging ik al met mijn vader naar de TT in Assen”, vertelt bezoeker Bart Kelder uit Daarlerveen. “Vanaf mijn twaalfde elk jaar. Later reed ik met een raceteam ook zelf en werd ooit tweede en derde tijdens NK’s. Ik vind alle klasses mooi die hier vandaag voorbij komen. Maar vanuit mijn jeugdsentiment vooral de 125, 250 en 500 cc. Het blijft altijd kriebelen als ik de coureurs zie rijden.”