Algemeen

'Wij varen onze eigen koers'

Sloot2Wielers gaat vol vertrouwen derde lustrum tegemoet

TUBBERGEN – Voor oprichter Maurice Sloot, bedrijfsleider Marc Spoolder en alle medewerkers van Sloot2Wielers is 2023 een jaar met een feestelijk randje. Dit jaar bestaat de fietsenzaak namelijk tien jaar. Het tinnen jubileum werd de hele maand mei gevierd met diverse acties. In het afgelopen decennium breidde het bedrijf uit van één naar drie winkels in Delden, Borne en Tubbergen. Hoe verschillend de panden ook zijn, de kracht is overal dezelfde. Bij Sloot2Wielers staan persoonlijke benadering, service en snelle leveringen dankzij een groot magazijn, centraal.

Fietsen, met name e-bikes, zijn al jarenlang een mateloos populair vervoersmiddel. Om de juiste tweewieler voor de juiste persoon te vinden zijn vakkundige medewerkers en kwalitatief goede fietsen van groot belang. Tel daar goede service bij op en je hebt volgens bedrijfsleider Marc Spoolder drie belangrijke redenen waarom klanten aangeven naar Sloot2Wielers te komen en er vaste klant worden.

Binnen tien jaar drie winkels

Sloot2Wielers opende in 2013 de deuren van de eerste winkel in Delden. Gestaag wisten steeds meer klanten de fietsenzaak te vinden die al snel uit haar jasje groeide. Maurice Sloot maakte in 2019, samen met drie medewerkers, de stap naar een tweede winkel in Borne. Ook daar bleef de vraag naar fietsen, fietsonderhoud en service toenemen. Als antwoord hierop werd Sloot2Wielers in 2021 uitgebreid met een derde filiaal, ditmaal in Tubbergen in het pand waarin voorheen Buyvoets Fietsen was gevestigd. Ondanks de uniforme huisstijl, hebben alle winkels een eigen karakter. “De hoofdvestiging in Delden is een mooie dorpswinkel”, vertelt Marc Spoolder. “In Borne ligt het pand heel centraal. Hier beschikken we tevens over een groot magazijn. Van daaruit bevoorraden we de andere winkels  Bewust kozen we voor drie vestigingen in plaats van één grote winkel. Dat geeft ons de kans om letterlijk en figuurlijk dichter bij onze klanten te staan.”

Kwaliteit, service en korte wachttijden

En dat is volgens de bedrijfsleider de kracht van Sloot2Wielers. “Een persoonlijke benadering vinden we essentieel”, legt hij uit. “Onze klanten zijn geen nummers.  Wanneer een klant een nieuwe fiets wil kopen, nemen we eerst plaats in de koffiehoek. Daar bespreken we de wensen en mogelijkheden. We proberen dan door de ogen van de klant te kijken. Op die manier kunnen we samen goed in kaart brengen, welke fiets bij de klant past.”

Want een e-bike is voor veel mensen een behoorlijke investering. Daarvan is Spoolder zich zeker bewust. “Voor een dergelijke investering, mag de klant bij ons ook kwaliteit en service terug verwachten. Allereerst kwaliteit van het fietsenmerk. Wij verkopen uitsluitend A-merken, zoals Gazelle, Batavus, Sparta, Scott en Victoria. Alle merken hebben we op voorraad in ons magazijn in Borne. Hierdoor kunnen we de nieuwe fietsen binnen afzienbare tijd leveren. In coronatijd ondervonden we hier enorm veel profijt van, toen de levering van fietsen en onderdeel behoorlijk stagneerde.” 

Adviserende rol

Spoolder vervolgt: “Maar ook bij reparaties, onderhoud en storingen  streven we naar korte wachttijden. Uiteraard nemen we de urgentie van een klant hierin mee. Als een klant rond sluitingstijd van de winkel binnenkomt met een lekke fietsband en zegt dat hij de volgende dag weer op de fiets naar zijn werk moet, repareren we de band direct. Anderzijds voeren we alleen werkzaamheden in opdracht uit, nooit op eigen houtje. Mocht er meer aan de hand zijn, overleggen onze monteurs altijd eerst met de klant vanuit een adviserende rol. Dan leggen we uit dat één grote reparatie in verhouding goedkoper is dan meerdere kleine. In zo’n geval moet je denken: ‘wat zou ik zelf willen?” Klanten waarderen dat en komen de keer erop weer bij ons.”

Trends en gadgets

De laatste jaren won de e-bike massaal terrein gewonnen. De ontwikkelingen binnen de branche leiden tot constante verbetering van onderdelen Zo vertelt Spoolder dat de motoren tegenwoordig veel krachtiger zijn dan tien jaar geleden. En de (grotere) accu’s hebben een langere levensduur. Een welkome vooruitgang, aangezien 70 % van alle fietsers elektrisch fietst. “De zogeheten oma-fiets is steeds minder in trek”, laat de kenner weten. “Bovendien kampt de ‘gewone fietsen’-productie met achterstanden vanwege onvoldoende materiaal. De coronapandemie heeft hier grotendeels toe geleid. Nog een reden voor mensen om massaal in te zetten op e-bikes.” Evenals in elke sector, zijn hierin ook trends te bespeuren. “Bij Sloot2Wielers zijn momenteel donkerkleurige fietsen een hit”, merkt Spoolder op.  “Tevens is de vraag naar ‘sportief elektrisch’ groot. Denk hierbij aan tracking- en toerfietsen  Daarnaast kiezen klanten meer en meer voor gadgets en accessoires, waaronder een navigatiesysteem of een luxere display.”

Eigen koers varen

Nieuwe technologieën vergen een uitgebreider vakmanschap in de werkplaats. Sloot2Wielers draagt er een steentje aan bij door monteurs in eigen werkplaats op te leiden. Op dit moment zijn er twee leerlingen aan het werk.

Het aanbod aan fietsenwinkels is best groot. Sloot2Wielers ondervindt hiervan naar eigen zeggen geen hinder. “Elke winkel heeft z’n eigen sterke punten. Wij varen onze eigen koers. Die koers leidde tot drie winkels en het vieren van ons tienjarige bestaan. Vol vertrouwen gaan we dan ook het volgende lustrum tegemoet.” 

Meer informatie: www.sloot2wielers.nl